Het *CAK (*Centraal Administratie Kantoor) werkt hard om de interne processen te verbeteren. Bij het CAK loopt een groot verbetertraject. Daarin heeft het CAK vorig jaar vooruitgang geboekt, maar is nog niet voldoende ‘in control’.
Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in haar Rapport over de uitvoering van de wettelijke taken van het CAK in 2018.
Het verbetertraject bij het CAK loopt al enige tijd. De NZa volgt dit intensief en ziet erop toe dat het CAK toewerkt naar het ‘in control’ komen. We zien dat het CAK op de goede weg is en inmiddels in beeld heeft op welke terreinen verbetering noodzakelijk is. Maar nog niet alle punten zijn voldoende opgepakt.
Het CAK stelt onder meer de eigen bijdragen vast die mensen moeten betalen voor hun zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Ook betaalt het CAK namens de zorgkantoren de zorgaanbieders die langdurige zorg geleverd hebben.
Tijdens ons onderzoek hebben wij ook gekeken naar de gevolgen voor burgers bij het opleggen van de eigen bijdragen door het CAK. Daaruit blijkt dat een deel van de mensen die een eigen bijdrage moeten betalen hinder hebben doordat het CAK zijn interne processen niet voldoende op orde heeft. Bijvoorbeeld omdat zij stapelfacturen krijgen, en in één keer een hoog bedrag moeten betalen. In sommige gevallen met meer termijnen dan wettelijk is toegestaan. In die gevallen werkt het CAK aan een oplossing.
Lees hier het volledige artikel.