Veel patiënten onwetend over hun rechten; Zorglijn NPCF ontvangt steeds meer vragen en klachten

‘Heb ik recht op een second opinion, mag ik mijn medisch dossier meenemen, kan ik bij een verwijzing naar een medisch specialist niet relevante gegevens uit mijn dossier laten afschermen, mag ik zelf een apotheek kiezen?’

De meeste vragen die bij de Zorglijn van Patiëntenfederatie NPCF binnenkomen, gaan over patiëntenrechten. In het derde kwartaal van 2013 zijn in totaal 765 vragen en klachten bij de Zorglijn binnengekomen. Dat is 17% meer dan vorig jaar.

Top 5 – vragen aan Zorglijn
Op de eerste plaats in de Top 5 van vragen aan de NPCF-Zorglijn staan vragen over patiëntenrechten. Gevolgd door meldingen over huisartsenzorg, zorginstellingen, medicijnen en zorgverzekeringen.

Patiëntenrechten
Patiënten weten niet altijd wat hun rechten zijn en wenden zich tot de Zorglijn of raadplegen de Kennisbank. Daar zijn de vragen en antwoorden van de Zorglijn te vinden.

Zo kwamen er vragen over inzage van het medisch dossier. Een patiënt heeft recht op inzage in zijn eigen medisch dossier en kan ook om een kopie vragen. Daar mag een ziekenhuis administratiekosten voor rekenen. Het originele dossier blijft altijd bij de dokter.

Ook waren er vragen over het afschermen van bepaalde gegevens in het medisch dossier. Een patiënt mag die wens bij de huisarts aangeven. Wel kan het afschermen van bepaalde gegevens nadelige gevolgen hebben voor een medische behandeling. Een verwijsbrief van de huisarts aan een medisch specialist moet overigens alleen voor de verwijzing relevante gegevens bevatten. Daar zijn richtlijnen over opgesteld.

Verder ontving de Zorglijn vragen over de vrije keuze voor een arts of apotheek. Zo kan een huisarts of zorgverzekeraar een voorkeursapotheek aangeven, maar daar mag een patiënt van afwijken. Patiënten zijn vrij in hun keuze bij welke apotheek ze hun medicijnen halen.

Klachten en knelpunten

Uit de vragen die bij de Zorglijn binnenkomen, blijkt ook dat mensen vaak niet goed weten waar ze met een klacht terecht kunnen als ze het idee hebben dat er een fout is gemaakt. Zorgverleners, ook huisartsen zijn aangesloten bij klachtenregelingen.

De NPCF-Zorglijn signaleert ook knelpunten bij het verstrekken van medicijnen. Patiënten vragen wat ze moeten doen als ze bijwerking krijgen van goedkope medicijnen en de zorgverzekeraar een duurder type niet vergoedt. De Zorglijn geeft aan dat als een behandeld arts medische noodzaak op het recept heeft geschreven, de apotheker die moet verstrekken en de zorgverzekeraar ze hoort te vergoeden.

Kennisbank
De vragen en antwoorden die bij de Zorglijn behandeld worden, komen in de Kennisbank te staan. Deze is in het derde kwartaal van 2013 45.000 keer gebruikt en er zijn 62.000 antwoorden bekeken. Dat betekent dat gebruikers meerdere antwoorden lezen.

Over de Zorglijn
De Zorglijn is zowel telefonisch als digitaal bereikbaar. Dankzij de meldingen die binnenkomen, kan de NPCF knelpunten in de Nederlandse gezondheidszorg of zorgverzekeringen signaleren en het gesprek aangaan met overheid, zorgverzekeraars en zorginstellingen.

De Zorglijn is bereikbaar via 030 2916 777 (maandag t/m vrijdag van 10 tot 16 uur). Meer informatie over de Zorglijn en de Kennisbank is te vinden op: www.npcf.nl.

Bron: NPCF