Overal ter wereld kampt de gezondheidszorg met stijgende kosten en wisselende kwaliteit. Oplossingen als fraudebestrijding, het verminderen van fouten, gestandaardiseerde praktijkvoering, van patiënten betere `klanten` maken en elektronische patiëntendossiers dragen bij aan verbetering, maar hun impact blijft beperkt.
Het is tijd voor een fundamenteel ander uitgangspunt. Centraal moet staan hoe de beste uitkomst voor de patiënt te realiseren tegen de laagste kosten. Dat betekent dat het aanbod-gedreven model op de schop moet. Niet wat artsen doen, maar wat patiënten nodig hebben is het belangrijkst. De focus moet niet liggen op het volume en de winstgevendheid van behandelingen, opnamen, doktersbezoek en procedures liggen, maar op de beste service voor patiënten.
Zo`n strategie is gebaseerd op vijf componenten: organisatie van zorg rond de aandoening van de patiënt in plaats van rond de specialist, een kosten/baten analyse van de behandeling van iedere patiënt, een gebundeld prijssysteem voor de gehele zorgcyclus, integratie van zorg vanuit verschillende faciliteiten, uitbreiding van het geografische bereik en een optimaal IT-platform voor alle gebruikers.
Bron: Profnieuws