Trein stukje bij beetje toegankelijker

Treinreizigers die assistentie nodig hebben bij het in- en uitstappen in de trein, kunnen dit vanaf 2015 tot een uur voor vertrek telefonisch melden. Nu is dit nog drie uur van tevoren. Een goede verbetering van de service. Toch vindt Ieder(in) dat er meer tempo moet worden gemaakt om het openbaar vervoer toegankelijk te maken.

Behalve de verkorte tijd voor de aanvraag van AVG (Assistentieverlening Gehandicapten), wil de NS ook het aantal stations waar dit kan, uitbreiden. Nu is er op 94 stations AVG.

Verbeteringen op stations
Ook op de stations wordt aan de verbetering van de toegankelijkheid gewerkt. In 2013 plaatste ProRail liften op zes stations en op 31 stations hellingbanen. De hoogte van de perrons is op negentien stations aangepast, zodat reizigers gemakkelijker de trein kunnen in- en uitstappen.
Een andere verbetering betreft de herkenbaarheid van de in- en uitcheckpalen voor de OV-chipkaart. Inmiddels zijn bijna alle poortjes en paaltjes van NS voorzien van het bekende “geel” voor een beter zichtbaarheid. Bij de brede glazen poortjes is een duidelijk en herkenbaar rolstoelpictogram aangebracht.
Dit jaar komt op alle stations minimaal één scherm met een overzicht van de eerst vertrekkende treinen. Deze schermen zijn door Ieder(in)- lidvereniging De Oogvereniging getest en goedgekeurd.

Piepjes
Ook de piepjes die reizigers horen bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart zijn aangepakt Tot nu toe gebruikt elke vervoerder zijn eigen piepjes, met alle verwarring vandien voor reizigers (ben ik nu in- of juist uitgecheckt?) Dit jaar worden de piepjes bij alle vervoerders hetzelfde. Het “NS-piepje” is gekozen als standaardgeluidssignaal.

Meer tempo
Uiteraard is Ieder(in) blij met deze verbeteringen. Maar we wijzen er wel op dat er meer tempo moet worden gemaakt om het Nederlandse openbaar vervoer toegankelijk te maken. Reizigers met een beperking worden steeds meer onder druk gezet om gebruik te maken van het openbaar vervoer in plaats van vervoer op maat, maar het toegankelijk maken van het OV houdt daarmee geen gelijke tred. Om het bij de NS te houden: pas in 2030 moeten Sprinters zelfstandig toegankelijk zijn, Intercity’s zelfs pas in 2045.

Bron: Ieder(in)

Klik hier voor een overzicht van de assistentie die de NS biedt.