Onlangs publiceerde de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) de resultaten van de enquête naar de bekendheid van de regels rondom geneesmiddelenreclame en het Transparantieregister Zorg. Enkele van de meest opvallende uitkomsten van deze enquête zijn dat het merendeel van de artsen op de hoogte is van de inhoud van de Gedragscode, maar de bekendheid van het Transparantieregister voor verbetering vatbaar is.
Ook denkt een aantal artsen dat de Gedragscode en de regels daarin over openbaarmaking in het Transparantieregister strikter zijn dan het geval is. Daarnaast geeft 18 procent van de artsen – die geregistreerd zijn in het Transparantieregister – aan daarvan zelf niet op de hoogte te zijn.
Fabrikanten van geneesmiddelen richten hun reclame op zorgverleners en op het publiek. Om daarbij ongewenste beïnvloeding tegen te gaan, bestaan er regels voor geneesmiddelenreclame. Zodat patiënten erop kunnen vertrouwen dat het voorschrijven van medicatie objectief gebeurt.
De CGR en KNMG en andere partijen in de zorg doen periodiek onderzoek naar de bekendheid van de regels rondom geneesmiddelenreclame en over het Transparantieregister Zorg.
Lees hier het volledige artikel.