Telefonische zorg kan bijdragen aan vermindering van chronische pijnklachten. Dit blijkt uit gerandomiseerd onderzoek naar deze vorm van telehealth door Kurt Kroenke e.a. Het staat beschreven in JAMA.
De onderzoekers vonden 250 patiënten met chronische musculoskeletale pijn (= pijn aan spieren, pezen, gewrichten, zenuwen) bereid om mee te doen. Het kon gaan om gelokaliseerde pijn (bijvoorbeeld van de nek of rug) of uitgebreidere (zoals fibromyalgie). De helft van de deelnemers had al langer dan tien jaar pijn. De ene helft kreeg ‘gebruikelijke zorg’ door hun huisarts, de andere helft kreeg de interventie. Die bestond uit geautomatiseerde symptoomscoring via telefoon of internet en optimaliseren van pijnmedicatie. Dat laatste gebeurde door één consult waarbij patiënt en gespecialiseerde verpleegkundige elkaar spraken. Daarna ging het via telefoon, twee keer volgens schema en vervolgens afgaand op die geautomatiseerde pijnscores.
Na een jaar werd de balans opgemaakt. De gemiddelde pijnscores waren er in de interventiegroep meer op vooruitgegaan dan in de controlegroep. Ruim de helft van de interventiegroep was er qua pijn meer dan 30 procent op vooruitgegaan, tegenover 27 procent van de controlegroep. Bij 19 procent van de interventiegroep was de pijn verergerd, tegenover 36 procent van de controlegroep. In de interventiegroep waren meer analgetica voorgeschreven, in hogere doseringen, maar niet meer opioïden dan in de controlegroep.
Lees hier het volledige artikel.