Techniek uit gamingwereld helpt bij inschatten van valrisico

De Interactive Walkway lijkt zo simpel: een laboratorium, sensoren, een soort catwalk en een projector. Volgens bewegingswetenschapper Daphne Geerse is deze nieuwe techniek veelbelovend om loopvaardigheid en valrisico van mensen met een beroerte en de ziekte van Parkinson in kaart te brengen.

Ze verdedigde op 8 mei 2019 haar proefschrift.

De Kinect-sensor van de Interactive Walkway werd ontwikkeld voor games, waarin het poppetje op het scherm precies jouw bewegingen nadoet. Maar al snel bleek de toepassing in het onderzoek veelbelovender. Geerse gebruikte de sensor om de loopvaardigheid van mensen met een beroerte en mensen met de ziekte van Parkinson te bestuderen.

Dat werkt zo: op de vloer in het laboratorium wordt een baan van acht meter geprojecteerd. Tijdens het lopen van begin naar eind, projecteren de onderzoekers onverwachte obstakels of staptegels op de grond. Een systeem van sensoren langs de kant registreert precies hoe de loper daarop reageert. Geerse: “Het mooie is dat de Interactive Walkway relatief goedkoop, veilig en patiëntvriendelijk is. De obstakels zijn immers niet echt, dus je kunt er niet over struikelen. Bovendien hoeven we niks op het lichaam van de patiënt te plakken om de metingen te doen.”

Lees hier het volledige artikel.