Per 1 januari 2012 start het experiment met vrije prijzen in de mondzorg. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zal gedurende dit experiment verscherpt toezicht houden op deze sector. Eén van de belangrijkste pijlers voor het slagen van het experiment is transparantie. Als consumenten niet weten welke prijs een tandarts in rekening brengt, hoeven zij hun rekening niet te voldoen.
Transparantie is één van de belangrijkste factoren voor het slagen van het experiment met vrije prijzen in de mondzorg. Tandartsen en orthodontisten zijn verplicht om een prijslijst beschikbaar te hebben voor de consument op hun website én in de wachtkamer of bij de balie. Voor behandelingen boven de 150 euro moeten zij bovendien vrijblijvend een offerte overhandigen aan de consument. Als consumenten geen inzicht hebben in de prijzen van de behandelingen, zijn zij niet verplicht de rekening te betalen.
Het verscherpt toezicht van de NZa in 2012 richt zich niet alleen op de transparantie, maar ook op de ontwikkelingen van de prijzen en de toegankelijkheid van de mondzorg. De NZa volgt deze ontwikkelingen door middel van onderzoek onder consumenten en door het uitvoeren van marktscans en monitors. Ook volgt de NZa of het aantal contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders toeneemt en onderzoekt of er sprake is van eventuele marktmacht of prijsafspraken.
Waar nodig kan de NZa haar handhavingsinstrumenten inzetten, bijvoorbeeld het opleggen van een aanwijzing of boete, last onder dwangsom of het publiceren van de namen van tandartsen die in overtreding zijn. De NZa adviseert de minister frequent over het experiment vrije prijzen in de mondzorg op basis van haar bevindingen. Het experiment – en dus ook het verscherpt toezicht door de NZa – loopt van 1 januari 2012 tot 1 januari 2015.
Bron: Submitted by Redactie Medicalfacts/ Anke