Grote frisdrank-, snack- en snoepproducenten geven jaarlijks ruim 21 miljoen euro uit om de Europese Unie te beïnvloeden. Hierdoor houdt de voedselindustrie regels tegen die het gebruik van suiker moeten terugdringen.
De EU wil graag dat er minder suiker wordt gebruikt om zo hartziekten, zwaarlijvigheid en diabetes terug te dringen. Maar volgens lobbywaakhond Corporate Europe Observatory (CEO) zegt de voedselindustrie wel de ‘volksgezondheidscrisis’ te lijf te willen gaan, maar handelt die hier niet naar. CEO zegt dat de ‘suikerindustrie’ toezichthouders onder druk zet, wetenschappers inlijft en lobbyt voor handelsverdragen die de EU-wetten verzwakken.
Zwakke voorstellen
Ook doet de voedingsindustrie ‘zwakke voorstellen’ om de hoeveelheid suiker in hun producten op vrijwillige basis te verlagen. Het doel is volgens de onderzoekers om hiermee de strengere regelgeving, zoals een suikerbelasting en etiketten waarop duidelijk staat vermeld hoeveel suiker er in een product zit, te voorkomen. De voedselproducenten zouden vooral niet bereid zijn om suiker in hun producten te verlagen, omdat ze met dit voedsel de meeste winst behalen.
Ook doet de voedingsindustrie ‘zwakke voorstellen’ om de hoeveelheid suiker in hun producten op vrijwillige basis te verlagen. Het doel is volgens de onderzoekers om hiermee de strengere regelgeving, zoals een suikerbelasting en etiketten waarop duidelijk staat vermeld hoeveel suiker er in een product zit, te voorkomen. De voedselproducenten zouden vooral niet bereid zijn om suiker in hun producten te verlagen, omdat ze met dit voedsel de meeste winst behalen.
Lees hier het volledige artikel.