Valys moet – met een toereikend kilometerbudget – beschikbaar blijven voor mensen met beperkingen die niet kunnen reizen met het openbaar vervoer. Om dit te garanderen zijn strengere uniforme criteria noodzakelijk. Dit schrijven vijf belangenorganisaties, waaronder de CG-Raad, aan de vaste Kamercommissie VWS van de Tweede Kamer. Op 7 februari vergadert de commissie over Valys en het doelgroepenvervoer.
Op dit moment krijgen mensen die een gehandicaptenkaart, een OV begeleiderskaart of een WMO-vervoerspas hebben, toegang tot Valys. Deze drie instroomwegen hebben geleid tot een omvangrijke instroom. Ook omdat er gemeenten zijn die de Wmo-vervoerspas toekennen aan alle ouderen vanaf 65 jaar. Het aantal Valys-reizigers steeg hierdoor sterk. En daarmee de kosten ook.
Lager km-budget
Om Valys betaalbaar te houden, heeft het vorige kabinet het kilometerbudget verlaagd tot 450 km per jaar. De CG-Raad vond en vindt dat een verkeerde beslissing. Voor de echte doelgroep van Valys is dit km-budget niet toereikend.
Strenger
Om Valys betaalbaar te houden, zou de instroom beperkt moeten worden. De CG-Raad vindt dat Valys – met een toereikend kilometerbudget – beschikbaar moet blijven voor mensen met beperkingen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen. Hiervoor zijn strengere uniforme toegangscriteria noodzakelijk.
Geen belemmering
De CG-Raad vreest dat tijdens de looptijd van het nieuwe Valys contract (2013-2016) aan de huidige indicatiecriteria weinig of niets zal veranderen. Het kabinet verwacht dat het opstellen van landelijke criteria een belemmering vormt voor de mogelijke decentralisatie van Valys in de toekomst naar de gemeenten. De belangenorganisaties zien die belemmeringen niet en achten het nog langer uitstellen van landelijke criteria niet in het belang van de gebruikers van Valys.
Zo spoedig mogelijk
De belangenorganisaties vragen de Tweede Kamercommissie om zo spoedig mogelijk de indicatiestelling op een uniforme wijze door het ministerie van VWS te laten regelen opdat Valys beschikbaar blijft voor de doelgroep met de grootste reisbeperkingen.
Lees hier de gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer
Bron: CG-Raad