VWS-staatssecretaris Martin van Rijn lanceert op 7 september, de eerste dag van de Week van de Alfabetisering, de campagne ‘Kunt u dat even uitleggen?’ van de KNMP in samenwerking met Pharos. Van Rijn zal het gelijknamige boek in ontvangst nemen. Met de landelijke campagne wil de KNMP goed medicijngebruik door laaggeletterde patiënten bevorderen.
Aansluitend aan de overhandiging van het boek Kunt u dat even uitleggen – verhalen van moeilijk lezende medicijngebruikers wordt in het Museum voor Communicatie in Den Haag de gelijknamige tentoonstelling geopend. Naast het boek en de tentoonstelling met experience en e-learning omvat de campagne praktische tools voor laaggeletterden, beschikbaar via Apotheek.nl, een documentaire en radiocommercials.
Praktische tools op Apotheek.nl
Speciaal voor de doelgroep zijn 24 nieuwe iconen ontwikkeld die lastige begrippen uitleggen als ‘driemaal daags’ en ‘op een lege maag innemen’. Ook zijn er iconen voor de werking van de medicatie. Apothekersassistenten kunnen de iconen aan de balie inzetten bij het Begeleidingsgesprek Nieuw Geneesmiddel. Alle iconen zijn getest door respondenten uit de doelgroep.
De iconen zijn vanaf 7 september te zien via de makkelijk te onthouden afkorting van Apotheek.nl: apo.nl. Na een klik op een pictogram start een filmpje met uitleg. Daarnaast is aan veel geneesmiddelpagina’s op Apotheek.nl een ‘uitlegknop’ toegevoegd. Na een klik hierop wordt de belangrijkste informatie over het medicijn voorgelezen. Ook komt er een woordenboek, dat moeilijke woorden als ‘wisselwerkingen’ uitlegt.
Lees hier het volledige artikel.