Opereren of toch maar even afwachten? Fysiotherapie of rusten? Een nieuwe knie, of eerst een brace? Wie beslist in de spreekkamer? Is het de dokter? Of toch de patiënt om wie het gaat? En kan het ook nog anders? Kunnen ze er samen uit komen? Dat gesprek wordt nu ook al wel gevoerd, maar het kan beter vinden dokters en patiënten.
Daarom kwamen die vragen gisteren aan de orde op een congres in Utrecht. De Federatie Medisch Specialisten en Patiëntenfederatie NPCF bespraken daar een dag lang de wezenlijke vragen uit de spreekkamer. Tijdens het congres kwamen verhalen uit de theorie en de praktijk bij elkaar. Dokters en patiënten wisselen ervaringen uit. Wat gaat goed? Wat kan beter? Hoe gaat het nu toe in de spreekkamer? Wie beslist? En op basis waarvan?
Patiënt centraal
Die vragen zijn niet nieuw. Specialisten en patiënten praten al langer over deze problematiek. Want iedereen in de zorg wil de patiënt centraal zetten. Maar de werkelijkheid is weerbarstig. Patiëntenfederatie NPCF vroeg vorig jaar haar panel van twintigduizend leden hoe dit aankijkt tegen de rolverdeling in de spreekkamer. De uitkomst was duidelijk: de patiënt wil in ieder geval mee beslissen. Samen beslissen, noemen medisch specialisten en patiënten het. Maar kunnen zij dat ook op dat moment in de spreekkamer? Of is de patiënt bijvoorbeeld zo overdonderd door het nieuws van de dokter dat hij er even niet bij is? En wat dan? En wat hebben dokters nodig om dat gesprek in de spreekkamer zo goed mogelijk te doen?
Lees hier het volledige artikel.