Het Landelijk Meldpunt Zorg ontving vorig jaar 5116 klachten van burgers, waarvan er 1093 ter beoordeling werden doorgestuurd naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Voor iets minder dan de helft van die klachten stelde de inspectie nader onderzoek in.
Uit een rapport dat het Landelijk Meldpunt Zorg heeft gepubliceerd, blijkt verder dat de meeste klachten afkomstig zijn van patiënten uit de ggz (928), gevolgd door patiënten uit de medisch-specialistische somatische zorg (908), de intramurale ouderenzorg (731) en de huisartsenzorg (534).
Het grootste deel van de klachten betrof de categorie ‘oneens met medisch handelen’ (900), gevolgd door ‘bejegening’ (383), en ‘medicatie’. Opvallend noemt het meldpunt de klachten over financiën, bijvoorbeeld over declaraties. Dat waren er vorig jaar 295 en daarmee staat deze categorie op nummer vier, terwijl het meldpunt bedoeld is voor klachten over de kwaliteit van zorg en niet over financiële aspecten. De klachten die ter beoordeling werden doorgestuurd naar de inspectie hadden het meest te maken met ‘oneens met medisch handelen’ (254), ‘diagnose gemist’ (93) en ‘medicatie’ (77).
Lees hier het volledige artikel.