Minder dan een derde van de cliënten heeft informatie gekregen over de veranderingen in de decentralisatie van de AWBZ. Dat blijkt uit onderzoek onder 200 zorgvragers. Het grootste deel van hen weet niet wat de decentralisatie voor hen concreet inhoudt. Ook het keukentafelgesprek en de rol van de wijkteams kunnen beter.
Dat blijkt uit het “Verdiepend Onderzoek AVI-cliëntenmonitor” van diverse landelijke cliëntenorganisaties. Minder dan een derde van de geïnterviewden heeft informatie gekregen van de gemeenten. Slechts de helft van de mensen die wel zijn geïnformeerd, begrijpt de info ook. De cliënten geven aan dat zij ook het keukentafelgesprek en de rol van sociale wijkteams niet duidelijk vinden. Men maakt zich grote zorgen over of ze nog wel deskundige zorg kunnen verwachten: met de nieuwe Wmo worden ‘bestaanszekerheden overhoop gehaald.’
Decentralisatie
In het tweede onderzoek van de monitor: “Zorg naar gemeenten” komen bijna 200 cliënten aan het woord. Het zijn dezelfde mensen die in het eerste onderzoek in 2013 ook zijn bevraagd. Initiatiefnemers van het onderzoek zijn verschillende landelijke cliëntorganisaties: NPCF, Per Saldo, Zorgbelang Nederland, Koepel Wmo raden, ouderenorganisaties CSO, Mezzo. Volgens de organisaties geven de interviews een ‘kwalitatief beeld van de situatie, de behoeften en de inzichten van cliënten gedurende de decentralisatie van de AWBZ naar de Wmo’.
Sociale wijkteam
Opvallend in het onderzoek is dat zes geïnterviewden uit één gemeente, waar sociale wijkteams als experiment zijn ingezet, aangeven dat ze minder zorg krijgen. ‘Deze mensen hebben wel dezelfde zorgvraag als voorheen, maar krijgen minder individuele begeleiding. Niet duidelijk is of deze verandering past in de CIZ-indicatie. Mensen weten niet wie hier op aanspreekbaar is’, staat in het onderzoek te lezen.
Lees hier het volledige artikel.