Burgers zijn niet altijd goed op de hoogte zijn van wat de openbare apotheek hen kan bieden. Wel zien ze voor de apotheek een centrale rol weggelegd als het gaat om het leveren van medicatie. Wanneer burgers zorg ontvangen van het apotheekteam, zijn zij daar dan ook over het algemeen tevreden over.
Dit betekent dat er kansen liggen om de rol van het apotheekteam in de zorg rondom het gebruik van geneesmiddelen te versterken.
Dit blijkt uit een literatuurstudie van het Nivel in samenwerking met SIR Institute voor Pharmacy Practice and Policy, op verzoek van het ministerie van VWS.
Het Nivel en SIR onderzochten wat burgers vinden van de zorg rondom geneesmiddelengebruik, met name de zorg die geleverd wordt in de openbare apotheek of te wel de ‘apotheek in de buurt’. Dit deden zij aan de hand van een literatuurstudie van Nederlandse publicaties hierover die vanaf 2015 zijn verschenen.
Vertrouwensband opbouwen met burgers
De openbaar apotheker is voor de patiënt momenteel niet de centrale persoon als het gaat om het optimaliseren van het geneesmiddelengebruik. De band tussen patiënt en apotheker is minder vanzelfsprekend dan die tussen patiënt en huisarts. Om zo’n band op te bouwen is het nodig dat patiënten meer zicht krijgen op de meerwaarde die ondersteuning door apotheker en apotheekteam voor hen heeft. Als er eenmaal sprake is van een goede vertrouwensband, kan de apotheker belangrijke rol spelen in de zorg voor en begeleiding van de patiënt. Daarnaast kan de openbaar apotheker, als laagdrempelige zorgverlener, een rol spelen in preventie.
Lees hier het volledige artikel.