Resultaten grootste benchmarkonderzoek in de ouderen- en thuiszorg

De hervormingen in de langdurige zorg worden per 1 januari 2015 doorgevoerd, maar hebben nu al duidelijk impact op zorgorganisaties en medewerkers in de ouderen- en thuiszorg. Er is in 2013 sprake van meer uitstroom dan instroom van personeel. De medewerkerstevredenheid is door alle onrust gedaald en een aantal kleine zorgorganisaties staan voor het eerst in de rode cijfers. Ondanks alles blijft de cliënttevredenheid op een hoog niveau. Deze effecten blijken uit de Benchmark in de Zorg 2014, die op vrijdag 3 oktober is gepresenteerd. Het is duidelijk: de ouderen- en thuiszorg is meer dan ooit in beweging. En dat vraagt veel van zorgorganisaties en hun medewerkers.

De Benchmark in de Zorg is een onderzoek dat PwC in opdracht van ActiZ uitvoert. Nog nooit was de deelname zo groot. In 2014 namen 181 zorgorganisaties deel. Het cliëntentevredenheidsonderzoek en de NPS (Net Promotor Score) werd door 32.000 cliënten ingevuld en de Werkgevers NPS en het medewerkers-tevredenheidsonderzoek door ruim 61.000 medewerkers. De resultaten van dit onderzoek tonen dan ook een zeer goed beeld van de huidige ouderen- en thuiszorg in Nederland.

De resultaten
Uit de Benchmark komt duidelijk naar voren dat de meeste zorgorganisaties zich nu al goed voorbereiden op de toekomst en rekening houden met een zwaardere zorgvraag van cliënten. Zo is een (lichte) toename zichtbaar van hoger opgeleid personeel; het aandeel HBO- en MBO-verpleegkundigen is gestegen van 11 naar 13% en het aandeel verzorgenden van 44-48%. Zorgorganisaties kiezen ervoor om verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen, onder meer door teams zelf verantwoordelijk te maken voor het zorgproces en de zelfredzaamheid van cliënten te bevorderen. Mede daardoor zijn de overheadkosten in 2013 met 1,1% gedaald.
Ondanks alle veranderingen in de zorg zijn de cliënten nog steeds erg tevreden over de zorg die ze krijgen. Van de 32.000 cliënten die de enquête heeft ingevuld, blijkt uit de Net Promotor Score (NPS) dat 40% zeer tevreden is over de zorg die zij ontvangen (zij geven het rapportcijfer 9 of 10). En zij bevelen hun zorgorganisatie dus van harte aan bij familie of vrienden.

Lees hier het volledige artikel.