Het betreft de advertentie voor Rhumaflex in de Twenth Ruiten Drie van 8 maart 2011. Rhumaflex wordt daarin aangeprezen als middel bij “last van artrosepijn of stramme gewrichten”. Bij een 20-ml proeftube krijgt men tijdelijk het boek “Het natuurlijke middel dat artrose kan overwinnen” cadeau.
In de advertentie wordt de indruk gewekt dat Rhumaflex helpt bij “artrosepijn” dan wel bij artrose.
Nu niet is aangetoond dan wel aannemelijk is gemaakt dat Rhumaflex de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven, wordt onjuiste informatie versterkt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de werking en het te verwachten resultaat van Rhumaflex. De gemiddelde consument kan daardoor ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
Gezien de ernst van de misleiding en omdat de Commissie al eerder, naar aanleiding van reclame-uitingen voor het identieke product Artrosilium, een aanbeveling heeft gedaan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.
Dossier: 2011/00489 d.d. 6 juli 2011
Bron: Stichting reclame code