Zorgverleners zouden meer betrokken moeten zijn bij digitale innovaties. Dat zeggen onderzoekers van het Rathenau Instituut in hun rapport ‘Voorbij de zorg-app’. Alleen door betrokkenheid in alle fases (van ontwikkeling tot brede uitrol) kunnen digitale innovaties daadwerkelijk knelpunten in de zorg oplossen.
De onderzoekers constateren tegelijkertijd dat de nadruk bij digitale innovatie nu vaak eenzijdig op technologische aspecten ligt. Hierdoor blijft de impact van digitale innovaties in de zorg vaak kleiner dan gewenst.
Doel van het onderzoek
“Om maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden, zijn de ogen vaak gericht op technologie. Uit eerder onderzoek van ons instituut blijkt dat technologische innovatie vooral effectief is als deze samengaat met een vernieuwing van sociale relaties, organisatiestructuren en regelgeving,” schrijft het onderzoeksinstituut. “Toch wordt in de gezondheidszorg vaak met een smalle blik naar technologische innovatie gekeken. Wij wilden weten welke handelingsopties er zijn om de potentie van digitale zorginnovaties beter te benutten” aldus de onderzoekers.
Lees hier het volledige artikel.