Ranglijsten voor de zorg maken de zorg inzichtelijker. NPCF vindt dat ranglijsten voor de gezondheidszorg een belangrijk instrument zijn om de zorg inzichtelijker te maken voor patiënten. De NPCF waarschuwt mensen er wel voor om zich niet blind te staren op de plaats die een ziekenhuis inneemt op een ranglijst. Dat zegt de NPCF bij het verschijnen van de AD top 100.
De NPCF adviseert mensen om vooral te kijken naar de criteria waarop de ziekenhuizen beoordeeld worden. ‘En die criteria moet je leggen naast de dingen die je zelf belangrijk vindt in ziekenhuizen,’ zegt NPCF-directeur Wilna Wind.
Tevens waarschuwt de NPCF voor de verwarring die de verschillende lijsten kan veroorzaken. ‘Er zijn meerdere ranglijsten voor ziekenhuizen en ze hebben allemaal hun eigen zakkers, hun eigen dalers en hun eigen winnaars. Ziekenhuis A komt als beste uit de bus in ene lijst, maar scoort slecht in een andere lijst. Dat geeft verwarring.’
De NPCF vindt dat de ranglijsten pas echt waardevolle keuze-instrumenten worden als ze informatie geven die voor individuele patiënten relevant is. De Monitor Borstkankerzorg van Borstkankervereniging Nederland is daar een goed voorbeeld van. ‘Wij willen toe naar een ranking waarbij je je eigen criteria aangeeft, per aandoening, en dat je dan een overzicht op maat krijgt van de beste ziekenhuizen, zoals bij de Borstkankermonitor’ zegt Wilna Wind.
Tot slot wijst de NPCF erop dat de ranglijsten tot nu toe vooral voorzien in informatie over zaken waar je als patiënt vanuit mag gaan dat deze goed geregeld zijn. Een patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat een ziekenhuis er alles aan doet om doorligwonden te voorkomen en pijn optimaal te bestrijden. ‘Dat zou je in zo’n lijst niet terug moeten hoeven vinden. Als patiënt wil je vooral weten of er in een ziekenhuis een arts is die zich gespecialiseerd heeft in jouw complexe aandoening. Dat je diagnose snel kan worden gesteld als er snel moet worden ingegrepen. En of het in het ziekenhuis zo georganiseerd is dat je met goede begeleiding weer snel naar huis kunt. En ook wat de ervaring is van andere patiënten met dat ziekenhuis. Dus al dragen de lijsten bij aan transparantie in de zorg, er blijft voor ons nog genoeg te wensen over.’
Bron: NPCF