Promotieonderzoek meet emotionele impact van nieuws over innovatieve diabetesbehandelingen

Door de digitalisering van de samenleving is de toegang tot onderzoeksresultaten over nieuwe therapieën voor chronische ziektes sterk toegenomen. “Patiënten die goed geïnformeerd willen zijn, ondervinden daar gunstige effecten van. Maar wat we nog niet goed weten, is of een ongebreidelde berichtgeving over nieuwe onderzoeksresultaten ook een keerzijde heeft”, vertelt Hans Vehof over de aanleiding van zijn promotieonderzoek.

Hij promoveerde op 16 januari 2024.

“In mijn onderzoek heb ik mij gericht op Diabetes Mellitus, suikerziekte. Dit is een veelvoorkomende ziekte waar in de media veel aandacht voor is. Diabetesonderzoek wordt op de voet gevolgd door kranten en patiëntenverenigingen en er verschijnt ook veel op social media. Veel van de vaak zeer vroege onderzoeksresultaten bereiken daardoor patiënten”, vertelt Hans Vehof, promovendus bij het lectoraat Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie, dat voor deze promotie samenwerkt met de Radboud Universiteit Nijmegen.

Negatieve emoties
Berichten over gezonde voeding, tips voor beter slapen, wetenschappelijke resultaten uit muizenstudies: het publiek wordt overspoeld met nieuwe inzichten over het tegengaan van diabetes. “Het is niet per definitie zo dat uitgebreide berichtgeving voor iedereen zinvol is. Ik vroeg mij af of nieuws ook een negatief effect kan hebben. Bijvoorbeeld frustratie, als een innovatie jarenlang blijft hangen in een vroeg stadium van het onderzoek.

Lees hier het volledige artikel.