Profilering van zorgaanbieders verschilt amper

Zorgaanbieders maken in hun communicatie niet goed duidelijk hoe zij zich onderscheiden van anderen. Daardoor is het voor de zorgconsumenten moeilijk om een keuze te maken welke zorgaanbieder het beste past bij hun individuele wensen. Dat komt naar voren in een onderzoek naar merkwaarden van zorginstellingen door de Hanzehogeschool Groningen.

Zorgconsumenten willen in toenemende mate zelf keuzes maken voor de beste gezondheidszorg. Ranglijsten op internet en ervaringen van anderen worden ook steeds vaker geraadpleegd, voordat ze kiezen voor bijvoorbeeld de beste ouderenzorg. Zorginstellingen zouden hierop moeten inspelen door duidelijk te maken waar zij voor staan; zodat de beste match ontstaat tussen wat zorgconsumenten willen en wat de zorgaanbieder kan bieden. Een zorginstelling moet zich in feite sterk als merk profileren en meer aan zorgmarketing doen, door onder andere heldere en onderscheidende kernwaarden te kiezen en te communiceren.

Waarden

Uit de analyse blijkt dat bijna 70 procent van de ondervraagde zorgorganisaties kiezen voor de dimensie ‘zorg voor elkaar’. Hieronder vallen waarden als ‘klantgerichtheid’, ‘patiëntvriendelijkheid’ en ‘dichtbij’. Dit hoge percentage ligt ook voor de hand: het is letterlijk een ‘categoriewaarde’. De tweede populaire dimensie, door circa 60 procent van de zorgorganisaties gebruikt, is de dimensie ‘professionaliteit’. Instellingen verwijzen vaak naar waarden als ‘bekwaamheid’, ‘deskundigheid’, ‘professionaliteit’, ‘kwaliteit’ en ‘betrouwbaarheid’.

Onderzoek

In 2011 is binnen de LinkedIn groep Dutch Health Network een vragenlijst aangeboden over dit onderwerp. Uiteindelijk hebben 141 zorgaanbieders de vragenlijst ingevuld en daarbij aangegeven welke kernwaarden zij centraal stellen. Deze kernwaarden zijn vervolgens geanalyseerd met een zogeheten Merkkompas, een instrument om merkwaarden van organisaties te onderzoeken.

Bron: Zorgvisie