Pgb’ers ervaren veel problemen bij declaratie zorgnota’s

Mensen met een persoonsgebonden budget (pgb) ervaren grote problemen als ze declaraties voor gekregen zorg uitbetaald willen krijgen. Dat blijkt uit verhalen van mensen die zich bij Radar hebben gemeld.

Zorgverzekeraars keuren declaraties af wegens het ontbreken van allerlei codes. Als die codes vervolgens bij nieuwe declaraties wel vermeld worden, worden de declaraties opnieuw afgekeurd. Ook gebeurt het dat medewerkers van de klantenservice zelf niet weten om welke codes het gaat.

Eén van de mensen die zich bij de redactie meldde is Marian van Tussenbroek. Sinds oktober coördineert ze de zorg voor haar man, waarbij Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is vastgesteld. ‘Mijn man gaat hard achteruit en daarom hebben we zorg van de wijkverpleging nodig’, vertelt ze. ‘Inmiddels zijn er vier zzp’ers die ons helpen bij de zorg van mijn man. Iedere ochtend komen ze langs.

‘ Om die zorg te betalen moet Marian elke factuur declareren bij zorgverzekeraar Menzis. ‘Iedere keer worden ze afgewezen: dan ontbreekt weer dit, dan weer dat. Zelfs als we de factuur in een maand later op dezelfde goede manier indienen als de maand ervoor krijgen we te horen dat de factuur niet duidelijk is.’

‘Medewerkers weten niet waar ze over praten’
Het gevolg is dat Marian meerdere keren per week met Menzis aan de telefoon hangt. ‘De medewerkers zijn heel vriendelijk en meelevend, maar je merkt dat ze niet weten waar ze over praten. Onze verpleegkundige heeft bij het aanvragen van het pgb drie kwartier aan de lijn gehangen om uit te leggen wat ALS is. Ik vind het schandalig en onbegrijpelijk hoe ze omgaan met iemand die afscheid van het leven moet gaan nemen. Dit kan niet en dit moet gewoon stoppen!’

Lees hier het volledige artikel.