Over het algemeen zijn cliënten met een pgb in de langdurige zorg (Wlz) tevreden over de dienstverlening en ondersteuning door hun zorgkantoor. Er zijn echter ook verbeterpunten.
Dit blijkt uit de ‘cliëntenraadpleging pgb-Wlz 2020’ die is uitgevoerd door ResearchNed in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland. Dit onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd onder een representatieve groep pgb-cliënten bij alle zorgkantoren in Nederland. Zorgkantoren gebruiken de uitkomsten voor het verbeteren van hun dienstverlening aan pgb-cliënten.
Cliënten met een pgb geven hun zorgkantoor gemiddeld een ruime voldoende (7,8) voor dienstverlening en ondersteuning. Dit is een verbetering ten opzichte van 2 jaar geleden toen de zorgkantoren een 7,6 scoorden. De zorgkantoren zijn blij met deze verbeterde waardering.
Bewuste keuzegesprekken
Cliënten die een pgb aanvragen in de Wlz krijgen allemaal een persoonlijk gesprek met een medewerker van hun zorgkantoor. Deze ‘bewuste keuzegesprekken’ zijn een eerste belangrijk contactmoment voor het zorgkantoor met cliënten. Over het algemeen worden de bewuste keuzegesprekken positief gewaardeerd: 87% van de budgethouders is tevreden over de manier waarop het gesprek is gevoerd en 79% geeft aan goed te zijn geadviseerd over het pgb.
Lees hier het volledige artikel.