Cliënten die hun thuishulp geld voorschieten, vrienden en familie die in de bres springen: de chaos rond de uitbetalingen van persoonsgebonden budgetten, heeft de afgelopen maanden geleid tot bijzondere reddingsacties. Op talloze plaatsen heeft de samenleving in nijpende situaties van onbetaalde rekeningen haar weerbaarheid laten zien. Dit blijkt uit een rondgang van Trouw.
“Een zoon van een van onze thuiszorgklanten maakte vanuit de Verenigde Staten 12.000 euro over, in goed vertrouwen”, zegt Elisabeth Buijtelaar, mede-eigenaar van Haesebroeck, een bemiddelingsbureau voor particuliere thuiszorg in Wassenaar. “Omdat deze zoon de thuiszorgmedewerker al zo lang kende, wilde hij uit principe geen (officieel) contract ondertekenen.”
Buijtelaar geeft meteen toe: ze zit in een segment waar klanten iets meer te besteden hebben. Maar de veerkracht heeft haar toch positief verrast. Tachtig tot negentig procent van haar tweehonderd zorgverleners is door haar oudere clientèle uit de penarie geholpen. Uit piëteit, maar zeker ook uit angst hun vertrouwde hulp te verliezen, zegt ze.
In totaal werden er tonnen voorgeschoten, onder meer door haar 89-jarige hulpbehoevende vader Joop. Twee keer 4500 euro betaalde hij verzorgende Judith Hulsker (49). “Ik word goed verzorgd. Ik vond het niet eerlijk dat ze zo hard werkte, maar geen geld kreeg. Mijn leven lang heb ik een zaak als loodgieter gehad”, vertelt hij. “Ik weet wat het betekent als een klant niet betaalt.” Inmiddels heeft de Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaald, en konden alle zorgverleners van Haesebroeck hun tijdelijke schuld aflossen.
Lees hier het volledige artikel.