Een eetstoornis ontwikkelt zich geleidelijk en het duurt vaak lang voordat iemand met een eetstoornis hulp zoekt en een behandeling krijgt. Met e-Health kan deze zogenaamde ‘behandelkloof’ verkleind worden.
Dit ontdekte promovendus bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) Pieter Rohrbach.
“Anonimiteit, laagdrempeligheid en bereikbaarheid zijn unieke eigenschappen van e-Health”, vertelt Rohrbach, “en daarom heel goed te inzetten bij mensen met een eetstoornis. Zij ervaren vaak een hoge drempel om zorg te vragen voor hun eetstoornis, omdat zij hun eetprobleem niet groot genoeg vinden, niet willen dat hun eetstoornis bekend wordt of omdat ze bang zijn dat (professionele) hulp niet werkt.
Maar via het internet kunnen wij hen interventies aanbieden die altijd en overal, anoniem en gratis te gebruiken zijn. Die laagdrempeligheid en veiligheid zijn voor veel mensen nodig om de stap naar zorg te durven zetten. Dat maakt dat e-Health goed ingezet kan worden om de kloof te verkleinen tussen het ontwikkelen van symptomen van een eetstoornis en het krijgen van toepasselijke hulp. En met mijn onderzoek wilde ik uitzoeken wat de meest effectieve online interventies zijn.”