Wat is een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorg als het gaat om mondzorg van patiënten en cliënten met een beperking of chronische aandoening?
Met die vraag in het achterhoofd hebben de samenwerkende patiëntenorganisaties NPCF, Ieder(in) en LPGGz kwaliteitscriteria opgesteld waaraan mondzorg voor patiënten in de ogen van die patiënten moet voldoen. Met als uiteindelijk doel om tot een manier van werken te komen waarbij zorgaanbieders en verzekeraars rekening houden met de wensen en verlangens van patiënten en cliënten.
Een goed gebit is belangrijk voor het lichamelijk en geestelijk welzijn en functioneren van mensen. Dat geldt voor iedereen, maar zeker voor mensen met een beperking of chronische ziekte.
Informatie over kosten, behandelingen en kwaliteit zijn belangrijk, maar ook de inrichting van de praktijk en manier hoe tandarts en mondhygiënist(e) omgaan met de patiënt spelen een grote rol.
Kwaliteit van leven
De criteria die nu zijn opgesteld, komen naast bestaande richtlijnen en behandelprogramma’s in de zorg. Het uitgangspunt is een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven voor alle patiënten en cliënten. Deze criteria willen inzicht geven in wat een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorg is. De criteria voor mondzorg zijn opgesteld volgens de methode van het programma Kwaliteit in Zicht (KiZ).
Naast deze algemene set criteria voor mondzorg zijn ook specifieke sets ontwikkeld met criteria voor een aantal bijzondere groepen. Dit zijn: criteria voor mondzorg voor mensen met een psychiatrische aandoening (LPGGz), voor mensen met een beperking of chronische ziekte (Ieder(in)) en mondzorg voor ouderen (NPCF). Bovendien is voor deze doelgroepen en hun naasten/mantelzorgers bondige informatie ontwikkeld, over waar zij zelf mee aan de slag kunnen of wat goed is om bij stil te staan met betrekking tot mondzorg.
Zie ook www.pgwerktsamen.nl/pg-top-20
Bron: Ieder(in)