Cliënten die wijkverpleging krijgen zijn daar over het algemeen tevreden over. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder cliënten die wijkverpleging krijgen en hun naasten uit het Zorgpanel. Tegelijkertijd kunnen en moeten er volgens ons nog veel zaken beter in de wijkverpleging, zoals het bespreekbaar maken van de inzet van digitale hulpmiddelen, een betere inzet van cliëntportalen en inzicht in een actueel overzicht van de beschikbaarheid van wijkverpleging.
Uit het onderzoek blijkt namelijk dat cliënten veel tijd kwijt zijn met bellen naar organisaties die wijkverpleging leveren. Dit komt omdat er geen actueel overzicht is van welke organisaties plek hebben voor een nieuwe cliënt. Naast de cliënt kost dit ook de organisaties veel onnodige tijd.
De Patiëntenfederatie roept daarom partijen op haast te maken met een actueel overzicht van de beschikbaarheid van wijkverpleegkundige organisaties. In het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn al afspraken gemaakt, maar volgens ons gaat de invoering niet snel genoeg.
Lees hier het volledige artikel.