Patiënten en huisartsen zitten op één lijn over wat zij de kern van de huisartsenzorg vinden. De wens van patiënten dat huisartsen deskundig en betrokken zijn, komt overeen met de kernwaarden medisch-generalistisch en persoonsgericht.
NHG, LHV en InEen zijn blij met de brede steun van patiënten voor de vernieuwde kernwaarden die huisartsen hebben opgesteld.
Huisartsen hebben in het project Toekomst Huisartsenzorg onlangs hun kernwaarden en kerntaken herijkt. Als onderdeel van het project is er een online enquête gedaan onder burgers die deelnemen aan het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De resultaten van dit onderzoek zijn afgezet tegen de uitkomsten van het project Toekomst Huisartsenzorg. Positief is het feit dat burgers de huisartsenzorg in Nederland met een 8,2 waarderen en dat 90% van de patiënten tevreden is met de openingstijden van hun huisartsenpraktijk.
Deskundig en betrokken huisartsen
Het Nivel stelt dat patiënten verwachten van hun huisarts dat hij/zij deskundig is. Dit komt overeen met de kernwaarde ‘medisch-generalistisch’, huisartsen hebben brede medische kennis en vaardigheden om gezondheidsklachten te beoordelen, te behandelen of te verwijzen.
Lees hier het volledige artikel.