Patiënten positief over zorg bij kankermedicijnen

Patiënten zijn over het algemeen tevreden met de zorg als zij medicijnen tegen kanker krijgen. De informatievoorziening en begeleiding zijn goed. Wel vinden ze de wachttijden in de apotheek soms te lang.Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL en het VUmc onder patiënten en apothekers. Het onderzoek is gesubsidieerd door het ministerie van VWS.

Als patiënten beginnen met medicijnen tegen kanker, bespreken apotheekmedewerkers vaak de werking van het medicijn, mogelijke interacties met andere medicijnen en hoe belangrijk het is ze op de juiste manier in te nemen. Minder aandacht is er voor de consequenties als je ze niet goed inneemt.

Therapietrouw
“Wanneer patiënten medicijnen eenmaal gebruiken, is het goed ze te vragen naar hun ervaringen, bijvoorbeeld bijwerkingen”, stelt NIVEL-onderzoeker Liset van Dijk. “Vooral artsen en verpleegkundigen vragen naar bijwerkingen. De apotheker heeft momenteel nog de minst grote rol in de informatievoorziening en begeleiding van patiënten die medicatie tegen kanker krijgen. Juist bij apothekers liggen kansen om patiënten te begeleiden hun medicijnen goed in te nemen.”

Bewaking
Apothekers zorgen er over het algemeen goed voor dat patiënten medicijnen goed en veilig innemen. Wel zijn er nog verbeteringen mogelijk. Zo is het belangrijk te checken welke medicijnen patiënten gebruiken, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in zelfzorgmedicijnen die zij gebruiken – die kunnen de werking van de kankermedicatie namelijk beïnvloeden – of om na te vragen of ze hun medicatie (nog) wel nemen. Aan vijf op de zes patiënten in het onderzoek is dit gevraagd.

Lees hier het volledige artikel.