Patiënten zijn tevreden over het vervoer op afspraak met de ambulance. Ze zijn bijzonder positief over de persoonlijke aandacht, professionaliteit en rust van het ambulancepersoneel. Alleen in de uitleg van wat patiënten ervan kunnen verwachten is verbetering mogelijk, zo blijkt uit het onderzoek met de nieuwe CQ-index vragenlijst Planbare Ambulancezorg.
Bij ambulancezorg denken veel mensen direct aan eerste hulp en spoedeisend vervoer naar het ziekenhuis. Maar bij drie op de tien patiënten die met de ambulance worden vervoerd, gaat het om besteld vervoer – ook wel ‘planbare ambulancezorg’ genoemd – zoals vervoer van patiënten op afspraak tussen hun woonadres en een zorginstelling, voor diagnostiek, therapie of een opname.
Interviews
Ambulancezorg Nederland (AZN) wilde graag weten welke ervaringen patiënten hebben met gepland ambulancevervoer. Daarom is het NIVEL gevraagd een patiëntenvragenlijst te ontwikkelen: de CQ-index Planbare Ambulancezorg. Hiervoor zijn interviews gehouden met cliënten van twee regionale ambulancevoorzieningen (RAV’s): Utrecht en IJsselland. Na een uitgebreide test van de vragenlijst is deze voorgelegd aan een groter aantal cliënten uit deze twee regio’s.
Positieve ervaringen
De vragenlijst is ingevuld door 330 cliënten. Zij bleken erg positief over het geplande ambulancevervoer. Vooral over de persoonlijke aandacht, professionaliteit en rust van het ambulancepersoneel. Het ambulancepersoneel kreeg gemiddeld een 8,9. Slechts op een paar punten bleek ruimte voor het ambulancepersoneel om de zorg te verbeteren: bijvoorbeeld door beter te vertellen wat er bij aankomst van de ambulance gaat gebeuren en door meer uitleg te geven.
Lees hier het volledig artikel.