Voor mensen met chronisch hartfalen is een vragenlijst ontwikkeld om de ervaren uitkomsten van de zorg te meten: de ‘Care Related Quality of Life voor chronisch hartfalen’ (CaReQoL CHF). Uniek aan deze zogeheten PROM (Patient Reported Outcome Measure) is dat patiënten vanaf de start zijn betrokken bij de ontwikkeling van de vragenlijst en dat hun perspectief centraal staat.
De CaReQoL CHF vraagt naar de uitkomsten van zorg die patiënten belangrijk vinden. De vragen worden gesteld in ‘de taal van patiënten’. Hiermee onderscheidt deze vragenlijst zich van bestaande instrumenten die de kwaliteit van chronische (hartfalen-)zorg meten.
De CaReQoL CHF is compact, betrouwbaar en valide, zo blijkt uit onderzoek dat het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) in opdracht van Stichting Miletus uitvoerde. De lijst vraagt naar fysieke beperkingen en sociale en emotionele problemen door de hartproblemen en naar ervaren vertrouwen in de zorg.
Patiënten centraal
Patiënten stonden centraal in de ontwikkeling van de vragenlijst. De basis voor de vragenlijst is gelegd door patiënten in twee groepsgesprekken te vragen wat zij van de zorg verwachten en welke uitkomsten zij het meest belangrijk vinden.
Lees hier het volledige artikel.