Patiënten ervaren nog regelmatig dat er dingen misgaan in ziekenhuizen. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar patiëntveiligheid onder 7860 respondenten uit ons Zorgpanel.
Uit het onderzoek komt naar voren dat 25% van de mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezocht meemaakte dat er (bijna) iets mis ging. Dat percentage is hoger dan in 2021, toen uit ons onderzoek bleek dat 21% van de respondenten ervaarde dat er (bijna) iets fout ging.
Medicatie toedienen die niet goed reageert op medicijnen die een patiënt al slikt. Antibiotica toedienen waar een patiënt allergisch voor is. Een slechte overdracht tussen zorgverleners waardoor essentiële medische informatie over een patiënt ontbreekt. Niet serieus ingaan op pijnklachten die een patiënt aangeeft, waardoor een diagnose te laat gesteld wordt. Dit zijn zomaar wat voorbeelden van fouten die de afgelopen twee jaar regelmatig ervaren werden door patiënten in Nederlandse ziekenhuizen en klinieken.
Lees het volledige artikel.