Patiënten blokkeren tijdens gesprek arts

1 op de 3 patiënten heeft inhoud gesprek niet onthouden. Patiënten missen regelmatig belangrijke informatie tijdens een gesprek met de dokter. De boodschap gaat langs hen heen of patiënten hebben niet alles gevraagd wat zij wilden vragen (46%). Dat emoties in een zorgtraject een belangrijke rol spelen lijkt voor de hand te liggen. Toch maken patiënten nog weinig gebruik van hulpmiddelen om samen met de arts de juiste vervolgstappen te bepalen.

Dit blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis over artsbezoek, uitgevoerd door TNS NIPO.
Boodschap komt niet aan
Het is van groot belang dat arts en patiënt het samen eens worden over de vervolgstappen in het zorgtraject, zoals ook minister Schippers onderstreepte in een brief aan de Kamer (maart dit jaar). Dit begint bij een goed begrip van de diagnose en de afweging van keuzes die gemaakt moeten worden. En juist daar schuilt voor sommige patiënten een probleem. Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 25% het moeilijk vindt om te begrijpen wat de arts zegt. En zelfs 34% van de patiënten die de spreekkamer uitloopt, is de inhoud van het gesprek alweer vergeten.
Negatieve emoties kunnen behandelkeuze beïnvloeden
Er zijn verschillende oorzaken denkbaar waardoor de boodschap van de arts niet altijd aankomt. In een vervolgonderzoek van TNS NIPO en Zilveren Kruis, is onderzocht wat de rol van emoties is voor, tijdens en na een eerste gesprek met de medisch specialist. Hieruit blijkt dat 1 op de 4 patiënten met negatieve emoties erkent dat deze invloed hebben gehad op de behandelkeuze. Ondanks de soms heftige emoties bereidt deze groep zich niet meer of beter voor, blijkt uit het onderzoek.
Lees hier het volledige artikel.