De helft van de patiënten die klagen over een zorgverlener of instelling is niet tevreden over de manier waarop de klacht is afgehandeld. Dat geldt voor patiënten die klagen bij de zorgverlener zelf, maar ook voor patiënten die schriftelijk een klacht indienen of bij een klachtenfunctionaris of geschillencommissie.
Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim achtduizend mensen van het eigen panel. Het onderzoek was in 2019, zes jaar na een vergelijkbaar onderzoek. Patiënten uiten nu vaker hun ongenoegen dan toen. In 2013 trok een op de drie ontevreden patiënten aan de bel bij de huisarts, in 2019 is dat een op elke twee.
Bejegening
Volgens het onderzoek is iets meer dan de helft van de mensen (53%) die in de afgelopen twee jaar een zorgverlener of instelling bezochten, niet tevreden over de zorg. Mensen klagen over bejegening, zeggen dat er niet naar hen wordt geluisterd of dat ze te weinig informatie kregen. Een op de vijf die niet tevreden was vond de medische zorg onvoldoende. Overigens zegt 47% dat ze altijd tevreden waren. De geleverde zorg was goed en de communicatie prettig.
Lees hier het volledige artikel.