Een patiënt weigerde vorige jaar € 6,- te betalen die CZ in rekening had gebracht voor een ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. De Geschillencommissie Zorgverzekeringen geeft de patiënt gelijk omdat de zorgverzekeraar hem vooraf onvoldoende heeft geïnformeerd.
De Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ), die vorige week uitspraak deed, vindt dat CZ de patiënt beter had moeten informeren waartoe hij zich verplicht. De vermelding op haar website van de invoering van de nieuwe maatregel per 1 januari 2014 vindt de SKGZ onvoldoende.
Verder vindt de commissie het de taak van de apotheker patiënten te informeren over de kosten van het ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. Doordat de apotheker dat volgens SKGZ in dit geval niet heeft gedaan, is er tussen de patiënt en de apotheker geen overeenstemming bereikt over deze zorgprestatie.
Had de apotheker de patiënt in dit geval wel geïnformeerd over de kosten, dan had hij bedankt voor het begeleidingsgesprek. De patiënt ontkent overigens niet dat dit gesprek heeft plaatsgevonden in de apotheek.
Lees hier het volledige artikel