Bulkdeals die inkopers en aanbieders van zorg maken, sluiten vaak totaal niet aan op de wensen en behoeften van patiënten en cliënten. Zij krijgen weliswaar betaalbare hulp, maar lang niet altijd de best passende of vernieuwende zorg.
Er wordt al goed op de kosten gelet bij de inkoop van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen, staat in een nieuw rapport van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). Maar bij onderhandelingen over directe zorg voor mensen is het vertrouwen tussen de zorgverzekeraars, gemeenten en zorgkantoren aan de ene kant, en de aanbieders aan de andere kant, niet groot.
Partijen zadelen elkaar daarom op met een enorme papiermolen. ,,Zorginkoop neigt te verworden tot een ingewikkeld administratief proces, zonder dat duidelijk wordt hoe de zorg en de hulp daar beter van worden”, zegt voorzitter Pauline Meurs van de RVS. ,,De tijd is aangebroken dat partijen als partners werken aan hun gemeenschappelijke opdracht: goede en doelmatige zorg.”
Bij doelmatige zorg zijn de kosten, hoeveelheid en kwaliteit van de hulp in balans. De ingekochte zorg sluit perfect aan op wat de cliënt wil en nodig heeft.
Lees hier het volledige artikel.