Informatie welk medicijn is het beste voor de patiënt

De CG-Raad heeft een training ontwikkeld voor artsen. Doel van de training: artsen leren hoe ze met patiënten kunnen praten over medicijnkeuze. Inbreng van ervaringsdeskundigheid speelde een belangrijke rol. Informatie over geneesmiddelen Waar gaat het om Om in de spreekkamer mee mee te kunnen praten over welk medicijn het beste is, is het belangrijk dat…

De zorgverzekeraar mag niet op de stoel van de zorgverlener gaan zitten

De zorgverzekeraar mag niet op de stoel van de zorgverlener gaan zitten.’ Dat is de reactie van de NPCF op de ontwikkeling dat zorgverzekeraars en/of particuliere investeerders steeds vaker huisartsenpraktijken overnemen. ‘Voor ons is belangrijk dat de patiënt keuzevrijheid heeft, dat de zorg toegankelijk is en dat de kwaliteit van zorg gewaarborgd is. Daar zullen…

Wat is Preferentiebeleid en waar gaat het om

Preferentiebeleid Waar gaat het om Sommige verzekeraars hanteren bij het vergoeden van medicijnen uit het basispakket een voorkeursbeleid: het preferentiebeleid. Een verzekeraar mag één bepaald merk aanwijzen als het geneesmiddel dat zij via de basisverzekering  vergoedt. Dit mag alleen bij medicijnen met dezelfde werkzame stof. Minister Klink wil dit preferentiebeleid  uitbreiden van ‘stofniveau’ naar ‘geneesmiddelengroep’.…

Belangrijke oorzaak voor botbreuken gevonden

Bij ouderen die een te laag natriumgehalte hebben in hun bloed, komen vaker botbreuken voor. Zij vallen ook vaker. Dit kan al gebeuren bij slechts een gering tekort. Carola Zillikens, internist van het Erasmus MC, komt tot deze conclusie op basis van resultaten uit het grootschalige Rotterdamse ERGO onderzoek. Zij presenteert de resultaten morgen tijdens…

Aanmelding Reumafonds Support Award 2011!

Met reuma blijven werken dankzij de steun van je collega’s. Daar draait het om bij de Reumafonds Support Award. Mensen met reuma willen vaak graag blijven werken, ondanks de pijn en bewegingsbeperkingen. Door hun eigen motivatie en doorzettingsvermogen komen zij een heel eind, maar ook begrip en hulp van de collega’s of werkgever zijn onontbeerlijk.…