Wanneer de klachtafhandeling door een zorginstelling niet goed verloopt kunnen mensen vanaf 1 juli terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ). Zij kunnen daar terecht voor advies en begeleiding wanneer ze klachten hebben over de kwaliteit van zorg. Zorginstellingen zijn en blijven altijd zelf verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten.
Twee minuten-norm voor bereikbaarheid huisartsen niet haalbaar
De twee-minuten norm voor de telefonische bereikbaarheid van huisartsen is niet haalbaar. De norm is daarom niet meer opgenomen in de vernieuwde richtlijnen voor bereikbaarheid en beschikbaarheid van de huisartsenpraktijk. Dat stelt de Landelijke Huisartsen Vereniging.
Nederlands Zorgautoriteit screent websites zorgverzekeraars
Informatie op websites zorgverzekeraars is duidelijk. De informatie op de websites van zorgverzekeraars is grotendeels op orde, constateert de Nederlandse Zorgautoriteit na een check van de beschikbare informatie.
Wat zijn biobanken, en waarvoor dienen deze banken?
Biobanken. Wat zijn dat eigenlijk? Er zijn drie soorten biobanken, maar voor alle biobanken geldt deze definitie: “Een biobank is een verzameling van lichaamsmateriaal en soms gegevens van patiënten en/of gezonde vrijwilligers, die kunnen worden gebruikt voor biomedisch onderzoek.
Aantal overstappers zorgverzekering neemt af
Minder Nederlanders dan vorig jaar lijken te veranderen van zorgverzekeraar. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nivel en zorgverzekeraar Coöperatie VGZ. De uitkomst is opvallend omdat vergelijkingssites eerder juist aangaven dat in 2013 een recordaantal mensen zou overstappen en dat het aantal aanvullend verzekerden fors zou afnemen.