Overvloed aan zorgmeldpunten

Er is een enorm aantal meldpunten voor klachten en vragen over veranderingen in de zorg geopend. Allerlei organisaties, zoals de overheid, politieke partijen, gemeenten en belangenorganisaties hebben een loket. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat al die meldpunten ook op hun eigen manier omgaan met de meldingen die binnenkomen.

Carel Jansen, hoogleraar communicatie- en informatiewetenschappen, vindt dat een dergelijk aanbod verwarrend kan werken. “Al die verschillende partijen, je weet als burger echt niet waar je met je klacht heen moet. Hoe meer meldpunten er zijn, hoe lastiger het is om onderscheid te maken en te beoordelen bij welk meldpunt je precies moet zijn.”

Eigen achterban
Ook Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, ziet dat het aanbod groot is. “Sommige mensen zien door de bomen het bos niet meer”, zegt persvoorlichter Rolf Smid. “Iedereen wil bij z’n eigen achterban de vinger aan de pols houden”, zegt Smid. “We kijken of we binnenkort samen met de patiëntenvereniging NPCF en met het Landelijk Platform GGz een gezamenlijk meldpunt kunnen openen.”

Gemeenten
Ook zijn er gemeenten die een meldpunt hebben ingesteld. Zo hebben gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek sinds enkele dagen een klachtenmeldpunt dat contact opneemt met de juiste instantie als het niet goed gaat met de zorgvraag van mensen.

Volgens Evelien Tonkens, hoogleraar burgerschap, zijn de gemeenten ook de plek waar mensen zich moeten melden, “Zij hebben met de decentralisaties een centrale rol gekregen en moeten de problemen oplossen.” Mensen zouden zich volgens Tonkens alleen tot de gemeenten moeten wenden. “Vroeger raakten mensen de weg kwijt in een woud aan instanties. We moeten voorkomen dat dat nu opnieuw gebeurt.”

Lees hier het volledige artikel.