Vijf oogpatiëntenorganisaties hebben kwaliteitscriteria ontwikkeld voor oogzorg. De criteria zijn vorige week overhandigd aan het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. Met dit ‘wensenlijstje’ willen patiënten met oogaandoeningen hun zorgverleners laten weten wat zij belangrijk vinden in de oogzorg.
Alarmsignalen
Projectleider Petra Kortenhoeven: ‘In de oogzorg is er maar heel weinig tijd voor patiënten. Daardoor komen belangrijke onderwerpen soms niet aan de orde.’ Kortenhoeven noemt informatie rondom een behandeling, alternatieven, therapietrouw en alarmsignalen. ‘Criteria zijn bijvoorbeeld dat de zorgverlener eventuele alarmsymptomen met de patiënt bespreekt.’
Kwaliteit oogzorg
De kwaliteitscriteria zijn vastgesteld op grond van uitgebreide gesprekken met patiënten. Zorgverleners kunnen de kwaliteitscriteria gebruiken bij patiëntgerichte kwaliteitsverbeteringen, patiëntenvoorlichting en keuzehulpen en de ontwikkeling van richtlijnen. Zorgverzekeraars zouden de criteria mee kunnen nemen bij zorginkoop. Daarnaast willen de oogpatiëntenorganisaties de kwaliteitscriteria inzetten om in gesprek te gaan met zorgprofessionals en met hen samen te werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorgverlening.
Lees hier het volledige artikel.