De informatie over ADHD in kinderboeken is onjuist, en eenzijdig. Dat blijkt uit onderzoek door studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen. De studenten onderzochten wat Nederlandse educatieve kinderboeken over ADHD schrijven.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Linda Foget en Caroline van Haeringen onder leiding van dr. Laura Batstra verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Gedrags- en Maatschappij Wetenschappen.
In vrijwel alle onderzochte kinderboeken wordt eenzijdig de biomedische visie op ADHD weergeven. Deze visie gaat er van uit dat ADHD een chronische hersenziekte is, die met medicatie behandeld moet worden. Wetenschappelijke onderzoeken laten echter zien dat er geen verschil is tussen de hersenen van kinderen met of zonder hyperactief gedrag en concentratiemoeilijkheden. In de kinderboeken is geen aandacht voor andere mogelijke oorzaken van ADHD zoals armoede, overbelaste ouders en leerkrachten en de prestatiemaatschappij.
‘De kinderboeken zetten het kind en zijn hersenen steevast neer als de oorzaak voor de problemen die er zijn’, waarschuwt dr. Laura Batstra. ‘Zo wordt kinderen met een diagnose ADHD ten onrechte aangepraat dat ze een chronische hersenziekte hebben waar ze pillen voor moeten slikken.’
Lees hier het volledige artikel.