Een deel van de Nederlandse ziekenhuizen heeft onvoldoende aandacht voor psychosociale problemen bij mensen met bloed- en lymfklierkanker. Ook neemt de ruime meerderheid van de ziekenhuizen niet binnen 24 uur na ontslag contact op met de patiënt.
Dit blijkt uit de vernieuwde gegevens in de online Patiëntenwijzer Bloed- en Lymfklierkanker, een initiatief van patiëntenorganisatie Hematon en de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), in samenwerking met onderzoeksbureau MediQuest. Door middel van de patiëntenwijzer kunnen ziekenhuizen met elkaar vergeleken worden. Deze informatie maakt patiënten en hun naasten bewust van wat zij volgens Hematon mogen verwachten van de zorg.
Verbeterpunten
In 12 ziekenhuizen (15%) wordt niet standaard gevraagd naar de behoefte aan psychosociale zorg bij mensen met bloed- en lymfklierkanker. De patiëntenorganisatie vindt dit zorgelijk, aangezien de impact van de diagnose kanker op iemands leven vaak groot is. Het is belangrijk om psychosociale problemen vroegtijdig op te sporen en indien nodig te verwijzen naar deskundige psychosociale zorg. Daarnaast blijkt dat 55 ziekenhuizen (69%) niet binnen 24 uur na ontslag contact opnemen met de patiënt. Ziekenhuizen die dit wel doen, tonen betrokkenheid en wekken het vertrouwen van de patiënt. Het komt de therapietrouw ten goede en medische complicaties kunnen eerder worden opgespoord.
Verder blijkt uit de vernieuwde informatie dat patiënten in nog maar 18% van de ziekenhuizen toegang hebben tot een digitaal dossier. Een digitaal dossier draagt bij aan de eigen regie van de patiënt over het ziekte- en zorgproces en aan de kwaliteit van de zorginformatie.
In 12 ziekenhuizen (15%) wordt niet standaard gevraagd naar de behoefte aan psychosociale zorg bij mensen met bloed- en lymfklierkanker. De patiëntenorganisatie vindt dit zorgelijk, aangezien de impact van de diagnose kanker op iemands leven vaak groot is. Het is belangrijk om psychosociale problemen vroegtijdig op te sporen en indien nodig te verwijzen naar deskundige psychosociale zorg. Daarnaast blijkt dat 55 ziekenhuizen (69%) niet binnen 24 uur na ontslag contact opnemen met de patiënt. Ziekenhuizen die dit wel doen, tonen betrokkenheid en wekken het vertrouwen van de patiënt. Het komt de therapietrouw ten goede en medische complicaties kunnen eerder worden opgespoord.
Verder blijkt uit de vernieuwde informatie dat patiënten in nog maar 18% van de ziekenhuizen toegang hebben tot een digitaal dossier. Een digitaal dossier draagt bij aan de eigen regie van de patiënt over het ziekte- en zorgproces en aan de kwaliteit van de zorginformatie.
Lees hier het volledige artikel.