Sommige mensen zijn nooit tevreden en willen altijd meer, terwijl andere mensen blij kunnen zijn met de kleinste dingen. De ene mens is dus hebzuchtiger dan de andere; de mate waarin is sinds kort meetbaar. Tilburgse onderzoekers hebben de hebzuchtschaal ontwikkeld, waarmee ze objectief kunnen vaststellen hoe hebzuchtig iemand is. Belangrijke conclusie: als je hebzuchtig bent, geef je makkelijk geld uit.
Dat elk mens zijn eigen unieke plek inneemt op deze schaal (“je bent een ‘vijf’ op de Schaal van Hebzucht”), komt voort uit een onderzoek van het Tilburg Institute for Behavioural Economic Research. Het onderzoek van Terri Seuntjens, Marcel Zeelenberg, Niels van de Ven en Seger Breugelmans is mogelijk gemaakt door Stichting Weet Wat Je Besteedt, dat jongeren zelfredzamer wil maken op het gebied van geld.
Hebzucht, het verlangen om steeds meer te willen bezitten, is van alle tijden. Plato en Aristotoles schreven al over hebzucht, dat geldt als één van de zeven hoofdzonden. Hebzucht stimuleert volgens sommigen economische groei, volgens anderen is het de hebzucht van bankiers die juist de financiële crisis heeft veroorzaakt. En toch is weinig onderzoek gedaan naar de psychologie van hebzucht.
Lees hier het volledige artikel.