Patiëntenfederatie NPCF begint een groot onderzoek naar het voorkomen van medische fouten. Daarbij gaat het niet alleen om wat zorgprofessionals kunnen doen om medische missers tegen te gaan, maar ook wat patiënten kunnen doen. Directeur Wilna Wind: “Er gaat veel goed in de zorg, maar lang niet altijd. Soms hebben fouten of foutjes een fatale afloop, soms alleen minimale gevolgen. De oorzaak kan een kleine onachtzaamheid zijn die met een beetje oplettendheid van de patiënt voorkomen kon worden. Neem iemand die in het ziekenhuis ligt en nuchter moet blijven. Als die ‘sochtends een boterham met jam krijgt, kan die zelf ook aan de bel trekken. Moest ik niet nuchter blijven?”
Uit reacties bij het infopunt van Patiëntenfederatie NPCF blijkt geregeld dat patiënten merken dat er iets mis gaat in de zorg, maar dat ze niet gehoord worden als ze er iets van zeggen. Of dat mensen niet aan de bel trekken. Soms uit terughoudendheid, soms uit valse bescheidenheid. De NPCF wil nu weten hoe vaak dit voorkomt.
Eigen verantwoordelijkheid
Wilna Wind: “Dit heeft alles te maken met patiëntveiligheid. Als je naar een ziekenhuis gaat reken je er op dat je in goede handen bent. En dat is ook zo. Maar het ontslaat je als patiënt niet van je eigen verantwoordelijkheid. Daarvoor is deze meldactie. Als we weten wat patiënten zelf kunnen doen, zelf ontdekken, dan kunnen we daar ook afspraken over maken met zorginstellingen.”
Onnodige fouten
Per jaar overlijden in Nederland bijna duizend mensen aan onnodige fouten in ziekenhuizen. Het gaat dan om vermijdbare fouten. Dat getal neemt overigens al jaren af.
Lees hier het volledige artikel.