Verzekerden lijken bereid om hun zorgnota’s te controleren, al wil men hierin wel beter ondersteund en gestimuleerd worden.
Dit bleek uit een Burgerplatform dat het Nivel heeft georganiseerd, een bijeenkomst met betrokken burgers. Doel was het krijgen van inzicht in ideeën die verzekerden hebben over hun mogelijke rol bij de aanpak van administratieve fouten en fraude binnen de gezondheidszorg.
In april van vorig jaar heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het programmaplan Rechtmatige zorg 2018-2021 aangeboden aan de Tweede Kamer. Het doel van dit programma is het aantal onrechtmatigheden in de zorg – dat wil zeggen administratieve fouten en fraude – fors te verminderen. Ook verzekerden zouden een belangrijke rol kunnen hebben bij het signaleren en melden van vermoedens van administratieve fouten of fraude in de gezondheidszorg. Met behulp van een Burgerplatform heeft het Nivel een eerste stap gezet in het verkennen van deze mogelijke rol van verzekerden.
Actieve benadering door zorgverzekeraar
Tijdens het Burgerplatform bleek dat verzekerden bereid zijn om hun zorgnota’s te controleren. Ze willen hierin wel ondersteund worden. Verzekerden zouden bijvoorbeeld actiever benaderd willen worden door zorgverzekeraars. De deelnemers van het Burgerplatform stelden voor dat de zorgverzekeraar bij ontvangst van een zorgnota rechtstreeks bij de verzekerde zou moeten controleren of de zorg daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Zo worden verzekerden gestimuleerd om hun zorgnota’s te controleren en goed te keuren, aldus de deelnemers.
Lees hier het volledige artikel.