Patiënten in de mondzorg weten niet altijd welke partij hen van welke informatie kan voorzien. Zij hebben vertrouwen in hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist en zijn voor het overgrote deel tevreden over hun behandeling, maar niet altijd goed geïnformeerd over behandelopties en kosten.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), in nauwe samenwerking met branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland en patiëntenorganisaties. Om patiënten goed in stelling te brengen, werken zij samen aan betere informatie voor patiënten.
Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019. Een derde van de deelnemers gaf aan geen prijsopgave te hebben ontvangen, voorafgaand aan een mondzorgbehandeling die duurder is dan 250 euro. De NZa stelt dit wel verplicht. De afgelopen jaren zijn er door verschillende partijen inspanningen verricht om hierin verbeteringen door te voeren.
Daarnaast zijn mondzorgpatiënten zeer tevreden over hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist. Dit alles wierp de vraag op in hoeverre de huidige offerteverplichting en informatieverstrekking in brede zin überhaupt tegemoet komen aan de wensen van patiënten. Daarom onderzocht onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van de NZa, welke informatie patiënten in de mondzorg belangrijk vinden. Het onderzoek sluit ook aan bij de ‘7 ambities’ die partijen met elkaar hebben afgesproken. Een daarvan is het verbeteren van informatie en transparantie voor patiënten.
Lees hier het volledige artikel.