Het gebruik van voedselkeuzelogo Nutri-Score leidt tot verschillende reacties bij consumenten. Een deel verkiest producten met een betere Nutri-Score, maar opvallend genoeg kiest ruim 30 procent juist bewust voor een slechte Nutri-Score.
Dat blijkt uit onderzoek naar de invloed van Nutri-Score op het aankoopgedrag van consumenten, uitgevoerd door Universiteit Antwerpen.
Ongezond is lekkerder?
Het onderzoek is uitgevoerd bij 1156 consumenten uit België. Zij kregen telkens de keuze uit 2 producten uit dezelfde categorie, bijvoorbeeld 2 varianten yoghurt, sinaasappelsap, chips of granola. Bij circa 40 procent van de deelnemers werkte Nutri-Score zoals het bedoeld is: zij kozen steeds voor de gezondste optie. Maar 30 procent koos juist voor de minst gezonde productoptie.
Dus bij de keuze tussen 2 verder vergelijkbare producten, waarvan de ene Nutri-Score C droeg en de andere Nutri-Score D, kozen zij voor D. Volgens de onderzoekers zou deze groep mogelijk denken dat gezonde producten niet lekker zijn. Bij de overige 30 procent werkte Nutri-Score niet altijd, maar alleen in bepaalde gevallen.
Lees hier het volledige artikel.