Van een deksel op een snoeppot tot een relatief groot aanbod aan vega-producten: het veranderen van de presentatie van voedsel kan bijdragen aan gezondere en duurzamere keuzes. *Nudgen (*een verandering waarin een keuze plaatsvindt, in dit artikel via een voedselpresentatie))
Dat blijkt uit onderzoek van gedragswetenschapper Sanne Raghoebar, die vrijdag 19 maart op dit onderwerp promoveerde aan de Wageningen Universiteit.
Sociale norm
Als een prullenbak vol zit met tissues om winkelmandjes schoon te maken, maken mensen eerder hun mandje schoon, omdat ze zien dat het de sociale norm is. Als een straat brandschoon is, gooien mensen minder snel afval op straat, omdat afval laten slingeren blijkbaar niet normaal is in die omgeving. Zo kan het aanbod en de presentatie van voedsel mensen ook laten denken dat een bepaalde keuze of gedrag de sociale norm is. Dat ontdekte Raghoebar toen ze ging observeren in tankshops, bedrijfsrestaurants, lunchbuffetten en restaurants in winkels.
Hoeveel producten liggen er, hoe worden ze gepresenteerd, wat is de portiegrootte? Ze zag onder meer dat het normaal is om een product te kiezen als je ziet dat anderen dit ook hebben gekozen, bijvoorbeeld doordat er kruimels omheen liggen of door een sausdeksel dat open staat. Vervolgens startte ze experimentele onderzoeken naar 3 specifieke fysieke aspecten, ook wel cues genoemd.
Lees hier het volledige artikel.