Elke patiënt heeft er recht op dat alle zorgverleners die hem of haar tegelijk of na elkaar zorg verlenen, optimaal overleggen en afstemmen over de behandeling. Ook moet de juiste informatie tijdig worden overdragen en nazorg worden verleend.Daarom pleit de NPCF er namens de grote patiëntenkoepels voor dat dit recht wordt verankerd in de nieuwe Wet Cliëntenrechten Zorg. Dat geldt ook voor het recht dat een patiënt moet hebben om de juiste partij aansprakelijk te kunnen stellen als er in dat samenwerkingsverband iets misgaat.
Rondetafeloverleg
Op vrijdag 25 november werd in de Tweede Kamer het Rondetafeloverleg over de wet Cliëntenrechten Zorg gehouden. In het overleg werd gesproken over de toegevoegde waarde van het wetsvoorstel, de obstakels die er liggen, de positieve en negatieve kanten van het wetsvoorstel en de complexiteit ervan.
De NPCF was bij het Rondetafeloverleg aanwezig en verwoordde de reactie op de wet vanuit het patientenperspectief. De reactie was gezamenlijk bepaald met CSO, LOC, LPGGz, LSR, Platform VG en Zorgbelang Nederland.
Wat vindt de NPCF goed aan het voorstel?
Alle cliënten krijgen het recht op goede zorg die van goede kwaliteit moet zijn en die veilig is. Dat recht geldt niet alleen bij de individuele geneeskundige behandeling tussen (huis)arts en patiënt, maar gaat ook gelden voor de langdurige zorg (bv verpleeg- en verzorgingshuizen) of de preventieve zorg.
In de wet wordt geregeld dat de rechten van de cliënt voor zorgaanbieders plichten zijn. Cliënten krijgen méér rechten:
recht op het houden van een leefwensenonderzoek
het recht op keuze-informatie
het recht op mededeling en opneming in het dossier van incidenten
het recht op privacy bij de behandeling
Wat moet er volgens de NPCF beter?
De tijd dat patiënten behandeld werden door 1 arts of zorgverlener ligt achter ons. Tegenwoordig worden veel chronisch zieken niet alleen behandeld door de huisarts of de specialist, maar ook door bijvoorbeeld gespecialiseerde verpleegkundigen of praktijkondersteuners.
Daarbij is het van groot belang dat alle zorgverleners die tegelijk of na elkaar zorg verlenen moeten overleggen en afstemmen over de behandeling. Ook moet de juiste informatie tijdig worden overdragen en nazorg worden verleend.
De cliënt mag nooit van het kastje naar de muur worden gestuurd als het om een goede afstemming gaat:
• De afspraken over de afstemming moeten worden vastgelegd in het dossier. De cliënt wordt geïnformeerd over de afstemming tussen de zorgaanbieders en wie voor hem of haar het eerste aanspreekpunt is. Ook moet de cliënt geïnformeerd worden over de medische gegevens die over hem zijn uitgewisseld.
• De cliënt kan iedere betrokken zorgverlener aanspreken op een goede afstemming en op het organiseren van goede nazorg.
• Bij de gewenste duidelijke rechten en verantwoordelijkheden in de keten hoort ook dat de cliënt de juiste partij aansprakelijk kan stellen als er in een keten of in een samenwerkingsverband iets misgaat in de zorgverlening.
De NPCF heeft vanaf het begin (2006) bouwstenen voor dit wetsvoorstel bij de Tweede Kamer aangeleverd via de brief over de 7 rechten van de patiënt en een pamflet en brochure over de Zorgconsumentenwet (toendertijd de werktitel van de wet).
Klik hier voor het standpuntenpapier over de wet Cliëntenrechten Zorg.