Bijna de helft van de Nederlanders staat positief tegenover digitale huisartsenzorg. Mensen zien digitalisering niet alleen als een waardevolle aanvulling op de huidige zorg, maar ook als een oplossing voor het groeiend tekort aan huisartsen.
Dit blijkt uit een peiling van Kantar, uitgevoerd in opdracht van zorgverzekeraar CZ.
De mogelijkheid om 24 uur per dag via bijvoorbeeld chat advies van een huisarts te vragen wordt door 47% van de mensen als positief bestempeld. Joep de Groot, bestuursvoorzitter van CZ, is blij met het beeld dat het onderzoek laat zien. “In onze visie is én blijft de fysieke huisarts de spil van de huisartsenzorg. Maar digitaal spreekt aan, dat laat het onderzoek wel zien. Het draagvlak voor digitale manieren van zorg verlenen is bij verschillende groepen best groot. En dat is belangrijk, want door tekorten zien we dat huisartsen flink onder druk komen te staan. En in sommige regio’s is het echt steeds lastiger om een huisarts te vinden. Dat willen we oplossen en digitalisering speelt daarbij een belangrijke rol.”
Oplossing huisartsentekort
Ook de deelnemers aan het onderzoek zien die rol. Zo geeft de helft van de ondervraagden aan bepaalde, niet-ernstige klachten, best met een digitale huisarts te willen bespreken om de eigen huisarts ontlasten. Op die manier ontstaat er meer tijd om andere patiënten persoonlijk te helpen. Ook het oplossen van het huisartsentekort in Nederland wordt door veel mensen genoemd als een probleem waarvoor de digitale huisarts een oplossing kan zijn.
Lees hier het volledige artikel.